Vervolg Ochtendzalving - Bergérac 27 augustus 2012

2 september 2012 - Montréal, Frankrijk

Ik moest eten en kon mijn verhaal niet afmaken. Bevreesd dat de al getypte tekst zou zijn verdwenen heb ik al een deel geplaatst. Hier het vervolg.

Mijn slaapplaats bestaat uit een enorme slaapkamer met daarin 4 bedden, daarnaast een buiten proporties grote badkamer. Ik ben vanavond de enige gast, voor het eerst komt mijn slaapzak en sneldrogende microvezel handdoek van pas. Als ik later in de keuken wat met mevrouw drink ontmoet ik ook haar man, een ingenieur en actief als projectleider. De keuken is een enorme puinhoop, maar het is er wel gezellig.

Ik wil natuurlijk weten hoe het kan bestaan dat mensen met toch allebei een drukke baan dit nog even "erbij" doen, want het is echt liefdewerk oud papier. Voor de overnachting incl. uitgebreid ontbijt betaal ik slechts 15 Euro. "Ach", krijg ik te horen, "wij kwamen twee jaar geleden in gesprek met iemand van de VVV en die zei ons dat er in Bergérac geen accomodatie voor pelgrims was. En toen hebben mijn man en ik besloten om dat ter hand te nemen". Ze hebben zelf de bovenverdieping van hun enorme huis verbouwd, mevrouw heeft zelf de echte houten vloeren gelegd en ook heel veel andere dingen. Ze zegt graag met haar handen te werken wat ik van haar wel een beetje een vreemde opmerking vind.

Ik word uitgenodigd vanavond bij hen mee te eten maar besluit toch iets in Bergérac te zoeken. De volgende morgen wil ik weer vroeg weg, 6 uur ontbijt dus. Michel, de man bezweert mij dat dat geen probleem is, hij staat graag vroeg op. Als ik de volgende ochtend beneden kom is hij al druk in de weer en het ontbijt is meer dan ik op kan. Hij praat honderd uit, duidelijk een ochtendmens. Hij is idolaat van de camino, over het onderweg zijn kent hij een lied en voor ik het weet staat hij op, doet wat stembandoefeningen, zoekt de juiste toon en begint uit volle borst te zingen, ik ga er ook maar bij staan, nog geen meter van hem af. Het is Occitaans, ik versta er geen woord van, maar het is ontroerend mooi. Hij had mij al verteld dat hij in een koor zingt, daar heeft hij ook (ze zijn allebei weduwe en weduwnaar) zijn vrouw leren kennen. Nou, zingen kan hij!

En zo vindt de één zijn/haar geluk bij een koor en de ander op de golfbaan.

1. Roland en Suzan:
    2 september 2012
    Haha, als jij die laatste zin niet getypt had, had IK het gedaan.

Ik mag trouwens hopen voor de patienten van die gynaecologe, dat ze van al dat klussen geen bouwvakkers handen heeft gekregen.
    Belachelijk trouwens, al die mensen die zoveel zelf aan hun huis verbouwen.
    Dat zou verboden moeten worden ;-)
  2. Moniek en Nico:
    2 september 2012
    Hai Marius,
    Wat een belevenissen weer! En prachtige foto's!!
    Het gaat je zo te zien en te lezen goed af, je ziet er nog goed uit op de foto dus, hou je goed geniet met volle teugen, wij kijken weer uit naar de dag van morgen met het volgende verhaal!
    xx Moniek
  3. Hedwig:
    3 september 2012
    Lieve Marius, wat een goed verhaal weer! Je schrijft het zo echt! Op naar het volgende verhaal!
  4. Piet en Hennie:
    3 september 2012
    Lieve Marius, door jou verhalen reizen wij met je mee. Prachtige foto's en vergezichten,elk met een eigen verhaal . Wist niet dat Vincent van Goch zijn aardappeleters ook in Frankrijk nog voorkwamen. Liefs en groeten, Piet en Hennie
  5. Kaspar:
    4 september 2012
    Dag Marius,

Wat een inspirerende wijze om je zo beter te leren kennen. Diep respect voor de lange tocht en alle individuele stappen.

Kaspar