Van Arzúa naar Pedrouzo - 5 oktober 2012 - Over perfecte timing gesproken......

5 oktober 2012 - Santiago de Compostella, Spanje

Omdat het vandaag een echte wandeletappe betreft kan ik het op mijn gemak doen, vertrek pas om 8 uur uit de Albergue en neem in Arzúa zelf bij een bar een lekker ontbijtje. Het landschap verschilt niet zo heel veel met gisteren, afwisselend klimmen en dalen tussen heel veel eucalyptusbomen door. Ik wil Rini Heijnen trouwens nog bedanken voor de aanvullende informatie over de aanwezigheid van deze bossen, is ook voor de andere mensen die mijn blog lezen interessant.

De route voert voor een klein gedeelte langs de doorgaande verkeersweg, de ene keer aan de rechterkant, dan weer aan de linkerkant. Op enig moment moet ik bij het gehucht Santa Irene bij gebrek aan een doorlopend pad onder deze weg door lopen om vervolgens met een lus weer terug te komen naar diezelfde weg die ik dan weer moet oversteken. Op het moment dat ik zo´n 100 meter van het punt ben waar ik moet oversteken zie ik Ad, Threes en Mieke rijden, zij zien mij niet omdat ze eerder het pad aan de rechterkant in de gaten hielden. Om zeker te zijn dat zij het waren bel ik even en er is inderdaad geen twijfel mogelijk. Het is toch wel opmerkelijk dat beide partijën na zoveel kilometers, ik te voet en zij met de auto vrijwel op hetzelfde ogenblik op dezelfde plek aanwezig zijn.

Al om één uur ben ik bij de Albergue aan het begin van de plaats Pedrouzo, zo vroeg ben ik gedurende al die weken nog niet binnen geweest, het kost dan ook geen enkele moeite om een slaapplaats te krijgen, terwijl ik dit aan het schrijven ben is de Albergue helemaal volgeboekt. Het was vandaag schitterend wandelweer, in de ochtend nog wat fris maar zodra de zon een beetje kracht krijgt loopt de temperatuur snel op tot aangename waarden. Ook morgen tijdens de wandeling naar Santiago de Compostela zal het weer vergelijkbaar zijn met vandaag, ik heb deze tocht wat het weer betreft in alle opzichten geluk gehad, j.l. maandag regende het hier nog pijpenstelen.

Het afscheid van deze voor mij zo belangrijke tocht is onherroepelijk nabij, het vervult me aan één kant met weemoed maar aan de andere kant ben ik ook blij dat ik zonder grote problemen deze voetreis heb kunnen volbrengen, al moet ik dan de etappe van morgen nog uitlopen. En het vooruitzicht van het weerzien met Mieke geeft me een gevoel van groot geluk. Ik waardeer het enorm dat Ad en Threes van den Bogaart hun voornemen om mij in Santiago op te halen ook werkelijk hebben uitgevoerd, toen Ad mij dat voorstelde was er nog helemaal geen sprake van een nieuwe liefde tussen Mieke en mij. En dat Mieke nu met Ad en Threes mee heeft kunnen reizen is natuurlijk helemaal super, zij drieën overnachten nu al in SdC terwijl ik op twintig kilometer afstand vanavond in mijn slaapzak kruip, raar idee hoor.

Vandaag heb ik geprobeerd de Camino in gedachten opnieuw te beleven, maar dat is onmogelijk. Er waren zoveel etappes en een oneindig aantal plaatsen en plaatsjes waar ik doorheen gekomen ben dat ik het routeboekje erbij moet pakken om het her te beleven en dan nog is het moeilijk mij alles weer voor de geest te halen. Gelukkig heb ik mijn verhalen kunnen schrijven maar achteraf had ik vaak het gevoel dat ik nog veel meer had moeten schrijven, soms ook schoten mij details of gebeurtenissen te binnen die ik niet had vermeld. Maar in de omgeving waar ik de verhalen schreef was het bijna nooit rustig, altijd zaten er wel andere mensen bij in de buurt die aan het praten waren waardoor ik me slecht kon concentreren. En vaak was er ook de tijdsdruk, want tussen het binnenkomen, installeren, douchen, de was doen en daarna eten was vóór het slapen gaan in het algemeen maar weinig tijd over. En niet te vergeten maakt zo´n hele dag marcheren in de buitenlucht behoorlijk moe en het kostte mij dan ook dikwijls moeite om de oogjes open te houden.
De Camino heeft al die weken mijn hele doen bepaald, gelukkig niet mijn gedachten. Ik heb er ook met medepelgrims over gesproken, de meesten vinden het een fantastische ervaring en maar weinigen denken dat hun leven veranderd is door deze tocht. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd zoals de man die op één dag besloot zijn baan op te zeggen en een einde aan zijn huwelijk te maken. Maar als hij niet ter Camino was getogen was dat waarschijnlijk ook wel gebeurd, alleen had hij er dan mogelijk wat langer over gedaan.
Zeker is dat deze tocht voor een heleboel mensen een test is om hun wilskracht en doorzettingsvermogen te testen, ik heb heel veel mensen gezien die bij het minste geringste al besloten de pijp aan Maarten te geven maar ik zag er ook die alles uit zichzelf haalden om hun doel te bereiken. Het lijkt me trouwens verschrikkelijk, overmacht natuurlijk daar gelaten om aan de Camino te beginnen en haar niet af te maken. Maar iedereen loopt zijn of haar eigen Camino, iedereen heeft ook eigen motieven en het is aan niemand te oordelen of die goed of slecht zijn.
Waarschijnlijk zal ik na morgen het dagelijkse lopen en de vaak plezierige contacten onderweg missen. Wat ik zeker niet zal missen zijn de dagelijkse rituelen van het uitpakken van de rugzak, het douchen in veel te kleine douchehokjes, het afdrogen met een microvezel handdoek waar je niet écht droog van wordt, het gesnurk op de dormitorios gecombineerd met andere bijgeluiden, de muffe lucht, het geritsel van het inpakken van de rugzakken wat vaak al om 5 uur in de ochtend begint. En dan voor mezelf het weer in de hoes proppen van de slaapzak, de rugzak weer inpakken, na zoveel weken is ondanks het vrijwel dagelijks wassen van t-shirt, onderbroek, loopbroek en sokken op den duur niets meer echt fris. De slaapzak kan immers niet gelucht worden en wordt steeds klammer en omdat op de dormitorios zelden of nooit een raam openstaat voelt alles klam aan. Het zal dan ook een feest zijn straks weer de normale dagelijkse verzorging te kunnen doen met elke dag schone kleren en voor de verandering ook eens andere schoenen. De schoenen moet je in de Albergues trouwens op een aparte plek wegzetten, in de dormitorios zijn ze verboden. Gisterenavond in de Albergue in Arzúa stond een paar schoenen van een Koreaan, in eerste instantie dacht ik in een kaasfabriek te zijn beland, ja ook dat is de Camino.

Maar pas als ik weer terug ben en mijn dagelijkse ritme thuis weer min of meer heb hervat zal de ervaring van deze Camino pas goed bij mij indalen en ongetwijfeld zal ik dan alle plezierige belevenissen en de prachtige landschappen, de mooie dorpen en gebouwen weer aan mijn geestesoog voorbij zien trekken. Waarschijnlijk dat dat voor velen die de Camino meerdere malen in hun leven lopen het verlangen opwekt om alles nog eens te ervaren. Voor mij zal het met zekerheid bij deze ene keer blijven maar zoals met elk afscheid zal voor mij het verlaten van De Weg best met een brok in mijn keel gepaard gaan.

Dankzij mijn weblog heb ik mijn ervaringen met velen kunnen delen, alle mensen die hun reacties op de verhalen en de foto´s achterlieten hebben mij enorm gemotiveerd om al die weken onderweg te blijven, jullie hebben mij moreel steeds een enorme oppepper gegeven. Het geeft een warm gevoel als je beseft: "You´ll never walk allone"

1. Anneke en Piet Hein:
    5 oktober 2012
    Klasse Marius, ik heb de tranen in mijn ogen staan omdat dit afscheid van jouw tocht ook het definitieve afscheid van Mieke is, Je hebt haar levend gehouden tot de laatste steen! Top.
    Kus
  2. Anke:
    5 oktober 2012
    Wat een bijzonder verhaal weer Marius! De wijze waarop jij deze hele tocht hebt beleeft heeft mij zeer aangegrepen en ik ben er (bijna) van ondersteboven te weten dat ik een oom heb die dit in z'n eentje heeft klaar gespeeld. Ik kan niet zeggen hoe enorm trots ik op je ben, daarnaast heb je ons allemaal meegenomen door alle landschappen en belevenissen! Helemaal geweldig om te lezen. Ik blijf erbij dat je dit moet bundelen en uitgeven. Door jouw prachtige, leuke, onderhoudende schrijfstijl was geen een verhaal saai en dat vind ik een kunst! Heel veel succes voor de laatste loodjes, maar ook dat ga je goed volbrengen, ben ik niks bang voor!! Dikke knuffel, Anke xx
  3. P. Verhaegh:
    5 oktober 2012
    Marius, als je dit leest ben je geland.
    Top.
    Grote klasse.
    Een Driver waardig.
    Proficiat.
    Groeten
    Maria en Piet.
  4. Rob en Ineke:
    5 oktober 2012
    Geweldig, Marius, dat je dit volbracht hebt.
    We hebben enorm van je verhalen genoten en zijn in gedachten met je meegesjouwd.

Veel geluk met het weerzien van jouw Mieke en we hopen jullie gauw eens bij ons te zien.
    Groetjes, Rob en Ineke
  5. Hans en Nelleke:
    Lieve Marius,
    Het was ons meer dan een genoegen om jou te mogen volgen op je reis! We hopen je binnenkort met Mieke te ontmoeten.
  6. Eric van Hoeve:
    5 oktober 2012
    Marius, Piet zei het en ik denk het klasse, dus CHAPEAU!!
    Hoop je spoedig weer op hole 1 te zien.
    Groeten en gniet morge maar extra.
    Waar moet ik nu de dag mee sluiten?
    Groetjes,
    Eric de Driver
  7. Dick en Elly vd Vaart:
    5 oktober 2012
    Ben er stil van en ook ik heb waterogen. Zie je snel op de golf of in het dorp. Zal je geweldige beschrijvingen missen. Alle geluk van de wereld wens ik jou en je Mieke toe. Een hele dikke kus van mij en een stevige hand met schouderklop van Dick
  8. Dick en Elly vd Vaart:
    Beste Marius,

We hebben elkaar nog nooit ontmoet, maar door over de schouder van mijn Elly mee te lezen, en mee te leven, op jouw Camino, bedank ik je bij deze voor jouw mooie verhalen.

Ik hoop je ooit een keer de hand te schudden.

Dick van der Vaart
  9. Martin:
    Hallo Marius,

Fantastisch! Werkelijk alles wat je hebt gedaan en gepresteerd:je prachtige verhalen, waarvan straks in persoonlijke contacten andere details je zeker te binnen zullen schieten Je voettocht zelf met moeilijke en lichte gedeelten. De belofte aan Mieke die je hebt kunnen vervullen.
    Joke en ik danken je hartelijk voor alles wat wij via jouw verhalen hebben mogen "meebeleven".
    De laatste kilometers zul je, denk ik, op kussentjes afleggen.
    Een goede thuisreis en wij kijken uit naar jouw hoed en alles wat daar onder zit.

Met hr.gr.,
    Joke en Martin.
  10. Roland en Suzan:
    6 oktober 2012
    Hey pa, ik kan aan je (lange) verhaal merken dat je vandaag al vroeg binnen was.
    (en ook een beetje omdat je dat aan de telefoon zei ;-)

Wanneer je weer thuis bent zal ik je helpen om van dit avontuur een leuk boekje te maken met alle foto's (ook van je 'echte' camera) gecombineerd met al je reisverhalen.
    Eventueel ook met de racties van al je volgers.

Dan kun je altijd nog even teruglezen en de herinneringen van deze tocht terughalen.
    (Dit blog blijft immers niet eeuwig bestaan...)

Nog een klein stukje lopen en dan mag je weer terug naar huis.
    Wij wensen je alvast een behouden terugtocht en we spreken elkaar wanneer je weer in V'waard aangekomen bent.

Groetjes van ons allemaal!
  11. Gerard van Heeswijk:
    Beste Marius.

Rond deze tijd zul je wel in Santiago de Compostella zijn aangekomen. Proficiat en bedankt voor de manier waarop jij ons door je verhalen hebt meegenomen op je reis.
    Heel veel groeten en een dikke kus van Annelies.
    Gerard en Annelies.
  12. Frans:
    6 oktober 2012
    Vandaag een grote dag voor jou en allen die op je betrokken zijn.
    Toch moet je over een tijd eens voor jezelf nagaan of dit echt je laatste tocht naar SdeC blijft......Ik heb het meer gehoord en na een tijdje...
    Geniet ook van de mooie stad en van alle mensen die ook de tocht hebben volbracht. Wellicht ben je op tijd om ca. 12.00 uur de pelgrimsmis bij te wonen waar honderden mensen samen komen van all over the world en kun je de wierook opsnuiven van de botafumeiro. Veel geluk en wellicht tot ziens. Frans
  13. Clety:
    6 oktober 2012
    Proficiat Marius met je tocht.
    Hoop dat je op tijd bent voor de pelgrimsmis,dat moet erg indrukwekkend zijn.
    Goede reis terug naar Nederland
  14. Jos.:
    Beste Marius,
    Het is volbracht!
    Always look on the bright side of life!!!
    Padom, padom padom padom.
    Groeten,
    Henny en Jos.
  15. Harry:
    Amigo,
    Je hebt het gered! Te gek man! Gefeliciteerd!
    We hopen je snel weer te zien en de niet opgetekende verhalen van je te horen!
    Geniet van je prestatie, van Santiago en je ontvangstcomiteetje!!
    Groeten aan allen en tot spoedig!
    Harry en Jacqueline