Van Rabanal del Camino naar Molinaseca - 28 september 2012

28 september 2012 - Molinaseca, Spanje

Vanmorgen bij het wakker worden realiseerde ik mij dat vandaag de dag zou zijn waar het helemaal uitlopen van de Camino uiteindelijk om begonnen was, het plaatsen van de steen van Mieke bij het Cruz de Ferro die zij al vanaf 30 november 2006, toen wij begonnen aan onze voetreis altijd in haar rugzak droeg. Het leek of de weergoden vermoedden dat het best een emotionele dag zou worden want toen ik nog bij halfdonker vertrok liep ik om te beginnen in een druilerige regen. Gelukkig was het bij het krieken van de dag weer droog, geleidelijk leidde het pad mij omhoog naar het hoogste punt van deze Camino, 1530 meter zoals het informatiebordje boven aangaf. Natuurlijk zijn er in de Pyreneeën hogere toppen, maar daar voert het pad nou eenmaal niet overheen.
Naar boven lopend leek het of een onzichtbare hand mij tegen probeerde te houden, een idee dat in mij ontstond door het onherroepelijke van mijn aanstaande handeling. Zo lang hier naar toe geleefd te hebben en er dan plotseling voor te staan maakt dat je het langer wilt koesteren, de weg er naar toe was voor mij vol emotie en ik zorgde er dan ook voor niet tegelijk met anderen naar boven te gaan. Eenmaal op de plek van het Cruz de Ferro aangekomen leek het wel een volksopstootje, zoveel mensen stonden er. Geduldig wachtte ik af tot het wat rustiger werd waarna ik de tekst "De steen" die Anja Hertroys tijdens de crematie van Mieke uitsprak voordroeg. Het was best heftig om daar alleen te staan en ik heb ook maar niet geprobeerd mij groot te houden. Daarna heb ik de steen van Mieke bij alle andere stenen van het kruis gelegd met die van mezelf er naast. Het betekende voor mij de afsluiting van een periode die mocht duren van 1963 tot 2011, een half mensenleven. Maar tegelijkertijd dacht ik ook aan de slotregel van het vers dat ik zelf voordroeg bij de crematie van Mieke: "Ik zal twee levens leven met jou in mij".

Vanaf dat moment was ik ook op weg naar een nieuwe episode in mijn leven, samen met Mieke Stevens. De laatste 8 dagen van deze bedevaart kunnen mij dan ook niet snel genoeg voorbijgaan. maar Mieke gaat ook deze laatste dagen met mij mee tot in Santiago.

Alsof het een symbolische betekenis moest hebben was de afdaling naar Molinaseca met tussenin nog een behoorlijke klim extra zwaar. Het smalle pad was slecht begaanbaar, rotsachtig en daardoor heel onregelmatig met een ongelooflijke hoop losse keien. Als ik wat van de omgeving in mij op wilde nemen moest ik echt stilstaan want het was zaak de ogen op het pad gericht te houden. Het betekende een aanslag op de knieën en dijbenen, maar ook aan deze beproeving kwam een eind. Tussendoor kwam ik door een compleet gerenoveerd bergdorpje, El Acebo, het kon zomaar ergens in Zwitserland of Oostenrijk liggen. Even voor het dorpje Riego de Ambrós zie ik tegen de heuvels een grote kudde met schapen inclusief de herder en bijbehorende drijfhonden. Ik blijf een tijdje staan om te zien hoe de herder de honden dirigeert door te fluiten en te roepen. Jammer genoeg kan ik het niet op de foto vast leggen, het hele tafereel is te veel tussen het struikgewas verscholen. Eenmaal aangekomen in Molinaseca na 26 kilometer bedacht ik hoe dankbaar ik mijn beschermengeltjes mocht zijn die mij gisteren bewogen om door te lopen naar Rabanal del Camino, anders had ik immers vandaag 38 km. over dit moeilijke terrein moeten lopen en de vraag was of ik dat wel voor het donker worden had gered. Ik wil zo kort voor de bestemming geen onverantwoorde risico´s nemen en doe vooral op dit soort paden zeer behoedzaam, opa moet een beetje zuinig op zichzelf zijn.
Ik vond hier net buiten het dorp een prima Albergue, heb de was van een aantal dagen kunnen doen, heel luxe met wasmachine en een droger en heb mijn verhaal van gisteren en nu dat van vandaag op m´n weblog kunnen zetten.
Wat ik nog vermeldenswaard vind is het feit dat er heel veel jonge Zuid-Koreanen de Camino lopen, ze spreken met niemand, al was het alleen maar omdat ze geen van allen een woord over de grens spreken. Ik heb me door iemand laten vertellen dat ze gesponsord worden door rijke Koreanen die zelf niet willen of kunnen lopen en op deze manier toch proberen hun zonden kwijtgescholden te krijgen. Zuid-Korea schijnt het land in de wereld te zijn waar het Christendom het hardste groeit. Overigens heeft dat sponsorren ook al in Europa in de Middeleeuwen bestaan toen rijke ingezetenen er dezelfde praktijken op na hielden.
Morgen hoop ik er weer te zijn, tot dan.

1. Eric van Hoeve:
    28 september 2012
    nMarius Je verslag van Cruz de Ferro las ik met extra interesse, want ik zag een reportage hierover op TV gisteravond. As je al je reisverslagen bundelt kun je ze uit geven als het vervolg van het boek over de Pilgrim Fathers uit de jaren 30 van de vorige eeuw en wel met de titel The Pilgrim Grandfather.Hou je taai.
    Groeten, Eric
  2. Gerard van Genigten:
    28 september 2012
    Beste Marius,

Indrukwekkend zoals jij deze ervaring kunt verwoorden.Het ijzeren kruis alsveen een eindpunt en nieuw begin.Ik denk dat de laatste loodjes van je pelgrimstocht niet de spreekwoordelijke zwaarste voor je zullen zijn maar meer het gevoel zullen geven van een paard dat de stal ruikt.
    Sterke en tot spoedig ziens,

Gerard.
  3. Harry:
    ­Enhorabuena Hombre!
    Ahora el resto de tu vida empieza! Por lo tanto tienes que perseverar!
    Geweldig zo'n presatie! Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt. Nog een paar dagen!
    We lopen met je je mee!
    Tot gauw,
    Harry en Jacqueline
  4. Urslaaatje:
    29 september 2012
    Ohh, wat een emotie volle dag weer... Maar wat fijn om naar een eindpunt uit te kijken..., veel succes nog... 'De laatste loodjes wegen het zwaarst' , zegt men, maar ik denk dat u die vandaag wel hebt gehad...x
  5. Marina & Heinz:
    29 september 2012
    Marius, de symboliek van deze dag maakt hem misschien wel de belangrijkste van de hele Camino. Plaatsing van jullie stenen bij het Cruz de Ferro is een kruispunt in je leven. Afsluiting van 52 gelukkige jaren in verbondenheid met ons Mieke en haar wens de steen ter bestemming te brengen, wat je met onverzettelijke wilskracht hebt volbracht. Dit is nu verleden, vanaf hier begint je heden. Die emotie dragen wij met je mee. Laat de laatse etappe's naar Santiago een zegetocht worden wat je zeer hebt verdiend. Oh oh oh wat zou ons Mieke TROTS op je zijn geweest.
    Klasse Kerel
  6. Frans:
    29 september 2012
    Goed Marius dat je op het letterlijk en voor velen, zoals voor mij, figuurlijke hoogtepunt je gevoelens zo intens hebt mogen beleven. Dat is goed en het siert je dat je er niet voor weg bent gelopen(ook letterlijk) en het niet ontkent.Je hebt de tocht met een zeer personlijke intentie gelopen. Het zal je goed gaan. Ook de laatste kilometers. Ik denk aan je tocht en straks in de kathedraal hoop ik dat je ook aan je volgers denkt. Alle goeds!
  7. Charlotte & Peter:
    29 september 2012
    Wat een geweldig mooi verhaal wederom en wat een enorme prestatie! Olaf onze zoon van 7 jaar vroeg zich af wanneer je in Valkenswaard gehuldigd wordt....Heel veel succes met de laatste loodjes!
  8. Anke:
    29 september 2012
    Wat een prachtig verhaal weer Marius en wat heb jij een wilskracht om de wens van ons allerliefste tante te vervullen, petje af! Nog even doorbijten, maar dat gaat je lukken, en dan heb je een topprestatie geleverd!! Vol belangstelling blijf ik je mooie verhalen lezen....succes xx
  9. Joke:
    29 september 2012
    Hi, Marius de monstertocht kun je nu al als heel geslaagd beschouwen. Een rijkdom aan emoties. Het laatste zal peanuts voor je zijn ! Nu maar hopen dat ook je trouwe vrienden je " schoenen" met je blijven lopen. Geniet ervan dat je deze tocht hebt ondernomen!
  10. Irma:
    Hé Marius,
    Eindelijk weer eens tijd gehad om al je avonturen te lezen.
    Ik vind het zo knap wat je doet. Kan me voorstellen dat er heel wat emoties door je heen zijn gegaan en nog zullen gaan. Je gaat nu op weg naar een nieuwe toekomst. Een andere toekomst die je in eerste instantie voor ogen had, maar twee Miekes.......? Het heeft zo moeten zijn. Geniet van je laatste stuk van de tocht en ik wens je een bijzonder goed weerzien met Mieke.
    Hier gaat alles prima. Je poststapeltje groeit gestaag en je planten leven ook nog; min of meer. :-)
    We kijken uit naar je thuiskomst en dan mag je ons aflossen. Al is dat wel een heel andere soort reis dan die van jou.

Groetjes, Irma en namens mij ook van John uit Australie
  11. Hedwig:
    29 september 2012
    Hallo Marius! Je bent een HELD! En inderdaad is de Cruz de Ferro heel emotioneel, maar dat is ook de bedoeling. Ik had nog stiekem een tussenstopje gedaan in El Acebo en toen naar Ponferrada gelopen. In Ponferrada moet je goed opletten dat je de gele pijlen volgt! Buen Camino!
  12. Rob en Ineke:
    Prachtig!
    Bedankt!
  13. Anne-Mieke:
    Lieve Marius,
    Met tranen in mijn ogen zit ik wederom jou mooie en emotionele verhaal te lezen,wat zou Miekske trots op je zijn geweest.Veel succes met de laatste loodjes,op naar jou nieuwe Mieke....!Ik verheug me op je thuiskomst.
    Dikke kus Anne-Mieke
  14. Dick en Elly vd Vaart:
    29 september 2012
    Net als Eric hebben ook mijn man en ik naar het tv programma zitten kijken en toen had ik al geen droge ogen meer. En nu helemaal niet. De steen heb ik voorgedragen op de crematie van mijn vader 2 jaar geleden en oh oh wat is het toch fijn om je emotie te kunnen en durven tonen. Je had mijn respect al maar nu helemaal. Zet hem op die laatste week en ik blijf je tot het eind volgen. Groetjes uit Dommelen
  15. Angelique Roelofs:
    29 september 2012
    Woorden schieten te kort na het lezen van uw verhaal. Ik kan mijn ogen ook niet droog houden, maar ook daar geef ik niks om. Ik ben zo ongelooflijk trots op u! En ik weet zeker dat tante Mieke dat "boven" ook is! En nu op naar een nieuwe toekomst met wederom veel geluk samen met Mieke (Marie- Louise).
  16. Frank en yvonne:
    29 september 2012
    Toch fijn die beschermengelen om je heen, af en toe heb je ze echt nodig!!!Waaronder 1 bijzondere, die loopt met je mee!!!Voorzichtig met de schoenen, en voor nu welterusten en nog een goede reis!!
  17. Marianne:
    29 september 2012
    Wat een mooi verhaal, en wat zou Mieke dit graag met jou hebben willen delen. Lieve Marius, ik wens je heel veel succes met je laatste centimeters. Marianne
  18. Marjo:
    30 september 2012
    N.a.v. hier boven geschreven verhalen heb ik het t.v. programma maar eens opgezocht.De weg naar Santiago ned. 2 Geweldig. Nu krijg je nog meer een indruk van wat je op deze tocht allemaal mee kan maken. Vooral ook het slechte weer in de bergen .Heb de stenen gezien bij Cruz de Ferro. Indrukwekkend, ook de verhalen van andere pelgrims.De hartelijke groeten en de laatste kilometers zijn peanuts??
  19. Ineke de Groot:
    Hallo Marius.
    De wijze waarop je vertelde hoe je, door het plaatsen van de steen van Mieke bij het Cruz de Ferro, afscheid hebt genomen van een moeilijke maar ook zeker waardevolle periode heeft me echt geraakt.
    Geweldig dat je zo weer in het leven kunt staan en een nieuw begin kunt maken met een nieuwe Mieke die jou straks staat op te wachten.
    Nog veel sterkte voor de laatste loodjes en hoop je straks op Welschap weer te zien.
    Hou je goed, groetjes,
    Ineke de Groot.
  20. Roland en Suzan:
    30 september 2012
    Goh Pa, dit was inderdaad het belangrijkste doel van de tocht voor jou, niet?
    En zoals men zo vaak zegt, is de weg belangrijker dan het doel.
    Dus ik snap best dat je het gevoel had om het doel uit te willen stellen.
    Desalniettemin heb je ook dit weer uitstekend doorstaan.
    Fijn om te lezen dat er ZOVEEL mensen zijn die je steunen en een hart onder de riem steken.
    Maar zoals ik jou ken was er voor mij geen enkele twijfel dat je het niet zou halen.
    En niet alleen halen, maar ook nog eens zonder vertraging.
    Zo ben jij gewoon en ik ken jou niet anders.
    Ondanks dat ben ik toch trots op je hoor. :-)
    (En Suzan en je kleinkinderen ook!)