La Virgen del Camino - 25 september 2012

25 september 2012 - León, Spanje

Vanmorgen al vroeg op pad want ik wilde genoeg tijd over hebben om León te bekijken. De avonden en ochtenden zijn al behoorlijk koud aan het worden, bij vertrek registreerde ik maar 11 graden. De weg naar León was tamelijk gemakkelijk, al kreeg ik een paar kilometer vóór de stad wel te maken met een paar pittige klimmetjes. Het is gek, maar na een paar dagen over vlak terrein te hebben gelopen voelde ik bij het stijgen de dijbeenspieren weer. Een goede oefening in ieder geval voor de Montes de León waar ik over een dag of twee nog overheen moet.
Bij binnenkomst in León was helaas het aangekondigde regenweer realiteit geworden en vrijwel de hele dag is het druilerig met tussendoor stevige buien gebleven. Maar in de kathedraal en het naastliggende klooster was het gelukkig droog, jammer was wel dat door het donkere weer de schoonheid van de gebrandschilderde ramen niet helemaal tot zijn recht kwam. Niet alle ramen zijn trouwens nog origineel, door instortingen en andere oorzaken heeft men een aantal ramen moeten vervangen, maar zo te zien is dat met grote vakkundigheid gedaan. Zowel in de kathedraal als in het klooster waren restauratiewerkzaamheden (scrabblewoord!) aan de gang, niet alle plekken waren daardoor toegankelijk. León is overigens een hele mooie stad, wat mij betreft heel wat aantrekkelijker dan Burgos, al wint de kathedraal daar het wel van die van León, die kleiner is en ook minder verfijnd.
Wat opviel bij het binnenlopen van de stad rond negen uur was dat er bijna geen verkeer is en activiteiten nauwelijks waarneembaar zijn. Je kunt je afvragen of dit land niet wat aan de crisis zou kunnen doen door wat vroeger op te staan en de schouders er onder te zetten. Ook de winkels gaan hier pas om tien uur open en dat gaf mij de gelegenheid om eindelijk een nieuwe hoed te kopen. Het is waarschijnlijk maar een tussenoplossing, maar met alle regen nog in het vooruitzicht is een hoed voor mij een must om mijn bril in ieder geval droog te houden. En nu ik toch in de outdoor sportwinkel was heb ik een regenjack en rugzakhoes aangeschaft, kan ik de toch wel lastige poncho in de rugzak laten.
Vanmiddag León weer uitlopend vroeg ik mij af hoe de stadsplanologen kans zien om de buitenkant van de grote steden zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Het is mij bij een groot aantal steden al eerder opgevallen maar ik dacht het nu maar eens op te schrijven.
In la Virgen del Camino vond ik een prima Albergue, een benedenbed en goede sanitaire voorzieningen. Er is zelfs een recreatiezaal met bibliotheek, keuken, wasmachines etc. Alleen kun je er niet eten (behalve als je zelf iets maakt) en ook ontbijten is hier taboe, straks dus maar even naar de supermarkt om wat in te slaan want de route van morgen naar Hospital del Óbrigo biedt pas na zo´n 15 km. gelegenheid om wat te eten en als je pech hebt zijn de winkels dicht, ze kennen hier immers nog steeds de siësta.
Het is deze maand op de Camino een drukte van belang, overal hoor je vertellen dat er nog nooit zoveel pelgrims onderweg zijn geweest. Dat betekent ook dat de onderkomens vaak helemaal vol zitten, ook deze Albergue is volgeboekt en reserveren is niet mogelijk. Je moet gewoon zorgen dat je in ieder geval vóór vier uur binnen bent, daarna kun je het vergeten.
Gelukkig heb ik hier naast internet ook Wifi, kan ik de paar foto´s die ik nog gemaakt heb ook uploaden.

Via dit medium wil ik Sanne, onze kleindochter feliciteren met het behalen van haar zwemdiploma A, goed gedaan.

En tot slot wil ik de familie Schauten voor aanstaande donderdag een heel plezierige Schautendag toewensen. Ik vind het bijzonder spijtig dat ik deze gelegenheid moet missen om jullie allemaal in één keer te leren kennen, maar er komt vast en zeker wel een herkansing. Mieke en ik bellen elke dag met elkaar, we kunnen haast niet meer wachten tot volgende week zaterdag, dat wordt ook weer een feest. En als Ad v.d. Bogaart de boerenkar aan de trekhaak hangt met de blaaskapel er op zal het een waar festijn worden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Änne:
    25 september 2012
    Wow. De laatste loodjes en die wegen het zwaarst. Gelukkig gaat het typen nog licht(elijk). Mooie verhalen met veel kleurrijke woorden op het digitale papier neergestreken. Succes met de laatste loodjes!!
  2. Joke:
    25 september 2012
    Hi Marius, nog even en je kunt je schoenen dankbaar wezen dat je deze tocht hebt volbracht. Je hebt nog nooit geklaagd over deze 2 vrienden. Ook dat laatste stuk zal goed gaan ......
  3. Hedwig:
    25 september 2012
    Hallo lieve Marius! Mooie stad hé Leon! En vanaf hier gaat het berg op en berg af! 2 mooie bergdorpen nog in het verschiet, Rabanal en El Acebo en natuurlijk de Cruz de Ferro! Geniet Marius! En...ze is erbij hoor!
  4. Roland en Suzan:
    Hoi pa,

Leuk verhaal weer.
    En Sanne zal het ook leuk vinden, wanneer ik haar morgen laat lezen dat opa over haar schrijft!
  5. P. Verhaegh:
    Beste Marius,
    Volgens mij hebben Maria en ik in betreffend klooster annex hotel geslapen in Leon. Wij hebben er kreachten opgedaan.
    Wij wensen jou de kracht toe om die laatste 10 dagen (althans volgens jouw centimeter) goed door te komen zonder blaren en met goed weer.

Ik vergat nog: SANTIAGO DE COMPOSTELA en FAMILIE v.d. BOOGAART wachten op jou.
    Wij - de DRIVERS- trouwens ook.
    Groet Piet
  6. De Buurtjes:
    Hallo Marius,
    De tocht loopt ten einde wat zijn wij trots op je Marius. Geniet nog van het laatste gedeelte.

Groetjes van de buurtjes
  7. Martin:
    Hallo Marius,

Weer twee prachtige verhalen met zoveel informatie dat ik ze wel een paar maal lees.
    Ik ben blij dat je weer een hoed hebt, want ik heb me daar wel wat zorgen over gemaakt. Nu ben je weer "compleet".
    Vandaag heb ik AdB opgezocht. Hij heeft de voorbereidingen voor de reis naar SdC nagenoeg klaar. Voor ons zit het er helaas niet in.
    Het slinken van de centimeter geeft aan wat je allemaal al hebt afgelegd. Dat laatste stukje lint lukt je ook!!!

Hr.gr.,
    Joke en Martin.
  8. Gerry en Koos:
    Hallo Marius,
    Wij hebben na alles te hebben gelezen veel respect voor jou inzet en doorzettings vermogen om deze reis te voltooien. Wij blijven jou volgen en wensen jou veel succes in de laatste loodjes.
    groetjes Gerry en Koos