Een addertje onder het gras - Hospital de Órbigo - 26 september 2012

26 september 2012 - Hospital de Órbigo, Spanje

Ik waan me in een wintersportgebied als ik vanmorgen met een temperatuur van slechts 6 graden de Albergue achter mij laat. Ik ben de laatste weken natuurlijk wel gruwelijk verwend geweest met vrijwel dagelijks een wolkenloze hemel en lekker warm weer, soms misschien ook wel wat al te heet. Al mag ik toch niet klagen want de bonus voor vandaag was dat het droog is gebleven.En voor de komende dagen hebben de weergoden toegezegd dat ze het kwik weer wat zullen laten stijgen en daar houd ik mij maar aan vast. Het nadeel van dit weer is dat je de was niet kunt doen want die wordt niet meer droog en in de Albergue van vandaag hebben ze geen wasmachine en/of droger. Dat wordt morgen dus maar met de neus omhoog lopen en hopen op wat wind om de "luchtjes" te verdrijven.
Het landschap begint nu duidelijk te veranderen, ik nader dan ook met rasse schreden de bergen waar ik nog overheen ga klauteren. Het begint geleidelijk heuvelachtiger te worden en er is aanmerkelijk meer begroeing waardoor er veel meer groen te zien is. Vandaag ontmoette ik op mijn pad een slang, het was weliswaar geen python maar ik vond het de moeite waard om er een foto van te maken. Tegen de tijd dat ik mijn mobieltje gereed had was de slang, volgens mij een adder al in het gras verdwenen, op de foto die ik alsnog maakte is hij/zij nog duidelijk te zien. Ik heb hier wel internet maar geen Wifi, kan de betreffende foto dus niet uploaden, maar dat komt nog.
Het plaatsje Hospital del Órbigo is niet groot en vooral bijzonder door de fraaie brug waarover ik vanuit het oosten de plaats binnenkwam. Het doet hier allemaal erg vriendelijk aan, ik las dat hier elk jaar een riddertoernooi nagespeeld wordt dat herinnert aan een gebeurtenis die zich in 1434 afspeelde. De meeste dorpelingen doen daaraan mee en zijn dan gehuld in middeleeuwse kledij.
Zittend op een bankje in deze plaats zat ik te overwegen of ik nog één dorp verder zou lopen toen ik Gart uit Ierland langs zag komen, hij is één van de peregrinos die ik al eerder ontmoette en dat schept een band. We hebben het weerzien met een paar pilsjes gevierd en gaan vanavond met 2 Denen waarmee ik gisteren ook al heb gegeten in het dorp een "menu peregrino" eten. Dat bestaat standaard uit een keuze tussen 4 voorgerechten, 4 hoofdgerechten en 4 toetjes. Bij dat laatste moet men zich niet te veel voorstellen, want dat zijn altijd toetjes uit een plastic bekertje zoals iedereen die in de supermarkt koopt.
Ik loop nu alweer een paar dagen helemaal alleen en dat is toch een heel andere beleving dan met iemand samen te lopen omdat je bij een goede klik vaak lange gesprekken hebt over van alles en nog wat. Maar in je eentje lopen betekent dat je je gedachten de vrije loop kunt laten maar het zijn niet altijd diepzinnige gedachten. Als ik het loopritme goed te pakken heb loop ik ook vaak te zingen waarbij ik eigen composities fantaseer met teksten die niet altijd goed in de melodie passen. Maar als je alleen bent let daar niemand op, soms vind ik wel eens jammer dat ik niet op kan schrijven wat ik allemaal verzin, maar lopend gaat dat nu eenmaal moeilijk. En verder denk ik natuurlijk heel veel aan mijn beide Miekes. De dag dat ik bij het Cruz del Ferro de steen van Mieke en mezelf zal neerleggen komt snel dichterbij, daar denk ik veel over na. En natuurlijk denk ik aan thuis, onze kinderen, onze kleinkinderen, onze vrienden en alles wat daar mee samenhangt. En niet te vergeten is Mieke Stevens bijna voortdurend in mijn hoofd en denk ik aan het weerzien in Santiago de Compostela.
De enige zorg die ik op dit moment nog heb is dat mijn schoenen het nog 10 dagen volhouden. Vooral mijn linkerschoen heeft van de 1000 kilometer die ik inmiddels heb afgelegd flink geleden. Het stiksel begint los te laten en de neus is ook niet meer wat´ie ooit was. En er liggen geen plaatsen meer op de route waar ik mag verwachten een schoenmaker te vinden.
Bij aanwezigheid van internet morgen meer.

1. Mariolijn:
    26 september 2012
    Dag Marius!
    So wie viele andere, bin auch ich eine sehr regelmäßige Leserin Deiner Fußreise geworden. Nie hätte ich vemutet, dass ich dadurch doch wesentlich öfter (als gewohnt) eine Internetbesucherin bin. Die Zeit fliegt einfach so dahin, denn ich kann es kaum glauben, dass Du in 10 Tagen Dein Ziel erreicht hast. Du wirst es ganz sicherlich anders empfinden, denn Du nimmst die Mühen auf Dich. Ich hoffe sehr, dass Dein linker Schuh Dich auch die letzten Meter keinesfalls im Stich läßt. Wie ich aus den letzten Zeilen entnehmen konnte, versorgst Du Dich doch sehr gut. Denn nach dem letzten Bild von Santa Claus, habe ich mir ernsthaft Sorgen gemacht ob Du nicht zu mager wirst!!!
    Die letzten Tage werden schnell vergehen, denn beim Anblick der restlichen Centimeter auf dem Band, steigt ja auch die Wiedersehensfreude mit Marie Louise. Na, wenn das mal kein Grund ist. Da nimmt man, denke ich, gerne noch so manche Hürde!!
    Alsdann, hurtig voran und immer am Weg bleiben, dann naht das Ende mit Riesenschritten!!! Ich wünsche Dir das Allerbeste! Kusje Mariolijn
  2. Hedwig:
    26 september 2012
    Hallo Lieve Marius! Je hebt geslapen in de Albergue Karl Meisner in Hospital de Orbigo! ik vond het daar echt geweldig, ook een beetje vreemd wel. En nu komt inderdaad de Cruz de Ferro... Dat wordt een bijzondere ervaring, emotioneel, maar heel mooi! Geniet Marius!!! Buen Camino
  3. Dick en Elly vd Vaart:
    27 september 2012
    Ha die Marius, Vandaag een tijdje over je staan roddelen met Trees. Oh oh wat zou ik graag een vlinder zijn en volgende week op het plein staan voor de kathedraal. Maar voor je zover bent moet je nog een stukje lopen en het fenomeen Cruz de ferro aandoen. Dat dit heel dubbel zal zijn kan ik me indenken. Sterkte en hopelijk houden je schoenen het. Veel groeten uit het Dommelsche!