Hand in hand - Van Villatuerte naar Torres del Rio - 14 september 2012

14 september 2012 - Los Arcos, Spanje

Vandaag had ik gepland om tot Los Arcos te lopen, 27 km,  maar omdat ik daar al om twee uur was besloot ik door te wandelen tot Torres del Rio, een kleine 8 kilometer verder. Het was vandaag prachtig wandelweer, vrijwel strakblauwe hemel en een aangenaam windje. Er waren weinig heuvels en dalen, gemakkelijk begaanbare, meestal brede paden, het ging gewoon lekker. Ik kreeg onderweg wel last van mijn rechterknie, toen ik onderweg even langs de kant wat rust nam kwam een Deense jonge! vrouw voorbij, zij bleek fysiotherapeute te zijn. Zij constateerde dat de knie gezwollen was, dat dat een gevolg was van een irritatie van het kraakbeen, het zou voornamelijk komen door de belasting van de knie bij het afdalen. Ik moest het vooral maar rustig aan gaan doen, wat een geweldig advies op de Camino. Vanmiddag na aankomst heb ik tijdens het douchen de knie minutenlang met koud water behandeld en de zwelling en de pijn zijn grotendeels verdwenen. Morgen maak ik maar een korte etappe tot Logroño, dan kan ik het inderdaad rustig aan doen. Vanmiddag zag ik op het lange stuk rechte weg (zie foto) tussen Los Arcos en Torres del Rio een ouder stel dat steeds hand in hand liep, het beeld daarvan deed mij onwillekeurig glimlachen. Tussen olijfboomgaarden, afgewisseld door wijngaarden bereikte ik Samsol, ik dacht dat ik al op de bestemming was maar ik bleek nog een eindje door te moeten lopen.
Het slechte nieuws van vandaag is dat mijn hoed het heeft begeven, door al het transpireren en de invloed van de zon is hij op de rand opengescheurd, een schoenmaker kon hem niet meer maken en gaf het advies de hoed weg te gooien. Dat doe ik zeker, maar je moet nooit een oude hoed weggooien voor je een nieuwe hebt, dus ik hoop morgen in Logroño een nieuwe hoed te vinden, want met de zon hoog aan de hemel is het een onmisbaar atribuut.
Het goede nieuws is dat ik vandaag precies op de helft van mijn loopdagen ben, 22 gehad en nog 22 te gaan. Als het zo doorgaat zal ik het schema kunnen aanhouden en op 6 oktober aankomen. Voor iedereen die zich daar mogelijk zorgen over maakt, ik geniet elke dag met volle teugen en beleef ongelooflijk veel voldoening aan deze Camino. Er is geen standaard manier om deze tocht te volbrengen, iedereen beleeft het op zijn of haar eigen manier.

1. Angelique Roelofs:
    14 september 2012
    Fijn om te horen dat je ervan volle teugen van geniet! Wij genieten van de prachtige verhalen! En het aftellen kan beginnen!
  2. Elssloot:
    Marius,
    Waarom laat je je baard niet gewoon staan??
    Scheelt je een hoop tijd en energie!!
    Je doet het goed,medecommissielid, go on!!

Groetjes,
    Els en Joop
  3. Marina & Heinz:
    14 september 2012
    Nou Marius, mooie foto van jezelf. Ik zou toch zonnebrand factor 100 smeren, zodat je bij terugkomst niet als allochtoon met gestolen paspoort bij de vreemdelijke politie terecht komt!
    Chapeau Monsieur
  4. Joke:
    15 september 2012
    Je ziet er goed en ontspannen uit. Het heeft je , denk ik teminste, goed gedaan jezelf al zo in het begin van je tocht tegen te komen. Het zijn nog vele km's. Geniet ervan enlaat je gedachten de vrije loop!
    Grtjes
  5. Eric van Hoeve:
    15 september 2012
    dYES het AFtellen is begonnen!!Klasse!! Ik probeer mee te tellen, als het maar niet te ver boven de 10 komt.Deense therapeutische behandeling valt onder de aanvullende ziektekostenverzekering.
    Keep going.
    Driver Eric
  6. Marjo:
    Volg je op de voet.
    Moet je vandaag ook nog gaan shoppen. Succes.
    En sterkte met je knie.
    Chapeau marjo
  7. Hedwig:
    15 september 2012
    Wat zeggen ze ook alweer.... The Camino will provide! Vandaar die "toevallige" fysiotherapeute. Niet aftellen hoor, maar genieten!
  8. Harry:
    Amigo!,
    Como estas? Espero mui bien!
    Nog 22 centimeter dus?
    Omdat we in Polen ook niet over een goede internetverbinding konden beschikken, bleef het aan dit front wat stil. Inmiddels hebben we door je prachtige verhalen, (je moet er straks een boek van maken! ), de achterstand op je weer ingelopen en kunnen ook de komende tijd de vinger aan je pols houden.
    Aan de laatse foto te zien, krijg je een aardige sik van je wandelingen. Als ik lees dat je je met kattenwasjes, ook wel hoerendouches genoemd, tevreden moet stellen snap ik dat je er niet toe komt je gezicht wat te maaien. Of heb je om gewicht te besparen je maaimachines maar thuis gelaten?
    We vinden het erg knap wat je doet al had ik het niet anders van je verwacht sinds we samen wat tochten maakten. Volhouden dus en niet te veel op je knieen. Met al die beschermengelen van je (je blog barst ervan!) moet je wel haast over de camino zweven en het halen van je doel in het verre oosten (van Spanje) zal dan ook geen probleem vormen. Maar je weet wat we afgesproken hebben!
    Vayas con dios y hasta pronto!
    Un abrazo,
    Harry y Jacqueline
  9. Harry:
    Amigo,
    No cambie de direccion!! Ga toch maar op je doel in het verre WESTEN van Spanje af!
    Abrazo,
    Harry
  10. Frans:
    15 september 2012
    Lekker laten staan die baard. Past helemaal bij een pelgrim die veel van onze 'verworvenheden' echt niet nodig heeft. En zo ben je mooi ook van dat gepruts af in een refugio waar je met een of enkele wastafeltjes moet behelpen. Houd je been wel goed in de gaten. Dan maar wat kilometers minder. Ultreio. fr.
  11. Roland,suzanne, youri,renzo en sanne:
    Opa
    Ik vind het een klein beetje jammer dat je weg bent. Dat vind ik jammer. Ik hou van mijn lieve opa. Succes met je nieuwe hoed zoeken.
    Ik heb het eerste taalboekje op school al uit. Knap he opa. Dag opa.
    Kus & knuffel & aai
    Renzo
  12. Roland,suzanne, youri,renzo en sanne:
    Opa
    Ik vind je heel lief en ik ga volgende week afzwemmen. Knap he?
    En ik zit ook op dansles met mijn beste vriendin Anniek.
    Loop maar lekker door opa.
    Kusje en knuffeltje van Sanne
  13. Roland,suzanne, youri,renzo en sanne:
    Hallo lieve opa,
    Ik vind het erg knap dat je zo ver loopt. En ik kan al goed Engels.
    Knuffels van Youri
  14. Clety:
    Hola Marius,
    Mires como un gran senderista en el foto
  15. Dick en Elly vd Vaart:
    16 september 2012
    Ha die Marius,
    Weer een mooi deel van je voetreis. Ik hoop dat de hoed gevonden wordt, want zonder herken ik je niet. Toen wij vorig jaar op het plein stonden in Santiago d.C. zagen we onszelf er al staan. Ik heb nu een beeld hoe jij er zult staan en het zult beleven en ervaren. Geniet van alles wat je tegenkomt maar blijf ook aan jezelf denken. Liefs uit Dommelen!!