Brandlucht en dennengeur - Logroño 15 september 2012

15 september 2012 - Logroño, Spanje

Gisterenavond goed gegeten in de Albergue, kon kiezen uit 6 voorgerechten en evenzoveel hoofdgerechten. Puddinkje ná en er was weer een tevreden pelgrim bij gekomen.
Ik had wederom een bovenbed, in het benedenbed lag een enorm grote én dikke vrouw, ik denk dat ze zeker 120 kilo woog, ik heb het haar niet durven vragen. Bij haar bed lagen twee krukken, ze loopt daarmee de hele Camino tot Santiago. Weliswaar steeds korte etappes, maar ik heb diep respect voor haar. In het eerste huur van de dagetappe kwam ik haar nog achterop toen ze zich een steile heuvel opzwoegde.
Het was vandaag een saaie etappe met voor het eerst veel asfalt. Het landschap begint geleidelijk ook te veranderen. Vandaag ben ik de zeer welvarende provincie Navarra uitgewandeld, Logroño is de hoofdstad van de provincie Rioja. De laatste dagen liep ik hoofdzakelijk tussen uitgestrekte, inmiddels geoogste graanvelden, nu zie ik steeds meer wijngaarden, het Rioja gebied begint immers ongeveer hier.
Vanmorgen vroeg liep ik door een dennenbos waarbij mij opviel dat het daar helemaal niet geurde. Een aantal uren later, toen ik weer door een dennenbos liep geurde het wél, ik denk dat de zon de aroma's eerst moet activeren. Ik liep ook door een stuk waar recent een behoorlijke brand had gewoed, de brandlucht bemoeilijkte het ademen vooral op de steile stukken.
De paden voor Logroño waren geasfalteerd en saai, een Zwitser op de fiets op weg naar Santiago vertelde mij dat hij de Camino 14 jaar geleden te voet had gedaan en toen lagen hier nog allemaal veldweggetjes. Ik had mij heel wat voorgesteld van Logroño, maar in de stad aangekomen blijkt hier het Fiesta de la Vendimia, een soort oogstfeest te zijn begonnen, het duurt t/m volgende week zaterdag. Alle hotels en pensions zijn volgeboekt maar met enige moeite kon ik in een Albergue voor pelgrims nog een bed bemachtigen.
Vandaag zijn alle winkels dicht, gelukkig vond ik een dienstdoende apotheek waar ik een brace voor mijn knie kon kopen.
Daarna ben ik nog even de stad ingelopen, maar in het centrum was het een grote puinhoop. Honderden, misschien wel duizenden jonge mensen met grote plastic bekers bier in de hand, de helft was al half of helemaal dronken. In de steegjes en straatjes uitkomend op de pleinen hing een penetrante stank alsof het een openbaar toilet betrof, iedereen, jongens én meiden deden hun plas gewoon op straat. Ik wist niet waar ik moest kijken, nou ja, ik wist het wel maar ik deed het niet. Helaas bleek ook de kathedraal gesloten te zijn, de pastoor wil begrijpelijk niet al die zeikerds over de vloer hebben.
Tot slot had ik gehoopt hier een nieuwe hoed te zullen vinden, maar waarschijnlijk zal ik nog een aantal dagen moeten wachten tot ik in Burgos ben. Morgen op weg naar Najéra.

1. Dieneke:
    15 september 2012
    Hoi Marius,

Knap dat je zo secuur bijna dagelijks verslag uitbrengt van je belevenissen aldaar. Mooi om te lezen! Je maakt ons op deze manier deelgenoot van deze indrukwekkende reis. Onze wandelingen van plus minus 20 km worden peanuts vergeleken met deze afstanden. Hou vol!! xx Peer en Dien
  2. AdS:
    16 september 2012
    Hoi Marius,
    Hou vol. Geniet van je verhalen en loop " in gedachten " dankzij die verhalen met je mee. Heb je nog wat golfballen gevonden onderweg?
    Loop ze en doe rustig aan met die knie

AdS
  3. Max en Hilde Schauten:
    16 september 2012
    Hoi Marius,
    Gek idee om iemand die je nog nooit hebt ontmoet op deze manier toch al aardig leert kennen. Wij genieten van je reisverslagen en hopen de man die onze Mieke weer doet stralen, na thuiskomst snel te ontmoeten. Goede reis en hartelijke groeten Max en Hilde Schauten
  4. Fokk2:
    17 september 2012
    Hoi Marius,
    afgelopen weekend heb ik van Mieke je website gekregen.
    Ben ondertussen begonnen om al je verhalen door te lezen. Wat kun jij schrijven!
    Hou vol en we denken aan je.

Hasta la vista!
    Frank & Marjolijn