Van Villafranca del Bierzo naar O Cebreiro - 30 september 2012

1 oktober 2012 - Sarria, Spanje

Op de plaats waar voorheen de Camino liep ligt nu een splinternieuwe snelweg, aangelegd met Euopese subsidies. De route voert tegenwoordig langs de oude weg, een betonnen afscheiding biedt de wandelaars bescherming tegen het verkeer. Er is echter ook een alternatief dat door de bergen voert en bekend staat als de "Camino duro". Ik besluit voor deze laatste optie te kiezen. Bij het begin van het bergpad hangt een bord waarop te lezen staat: "Alleen voor geoefende wandelaars met een goede conditie". Mijn beschermengelen zeggen dat ik dit aankan en ruim acht uur later meld ik mij in O Cebreiro bij de lokale herberg. Het is een prima plek, alles ziet er tip top uit en ik heb wéér een onderbed.
De Albergue gisteren was trouwens een aanfluiting, de keuringsdienst van waren zou de keuken direct sluiten. Één van de gasten, die om begrijpelijke redenen niet bleef eten vertelde mij later in het slaapvertrek dat ze twee muizen door de keuken had zien lopen. Het eten was niet te (vr)eten, er was geen brood, geen pasta, geen aardappelen, er was geen groente. De wijn kwam pas bij het dessert op tafel. Dit was in alle weken op de Camino mijn allerslechtste ervaring. De keuken zal vrijwel zeker haar Michellin ster kwijtraken.
Deze slechte ervaring werd goedgemaakt door de prachtige tocht van zo'n vier uur door en over de bergen. De vergezichten die zich aan mij presenteerden zijn onmogelijk te beschrijven, je moet dit echt met eigen ogen gezien hebben. De vroeg in de ochtend laaghangende mist waar ik van boven op kijk geeft de omgeving iets mystieks. Op een kegelvormige top van een berg hing een mistpluim die zo de illusie wekte dat er een vulkaan in werking was. Vanaf zo hoog, variërend van 600 tot 1200 meter had ik ook een perfect uitzicht op de eerdergenoemde snelweg. Het aantal kunstwerken zoals bruggen, viaducten en tunnels is gewoon niet te tellen.
Na de eerste scherpe stijging loop ik op het plateau en de aansluitende afdaling wel anderhalf uur door een enorm bos met tamme kastanjebomen, de takken buigen door onder het gewicht van de vruchten. Ook later zie ik in deze streek veel kastanjebomen. In het tweede deel van de dag begin ik geleidelijk aan de beklimming naar O Cebreiro. In Trabadelo, waar ik een koffiestop maak ontmoet ik de Canadezen Mark en JoAnn weer, ik had ze bijna een week niet meer gezien.
Door de dorpjes en gehuchten lopend vraag ik me vaak af waarop ze nu juist op die specifieke plek zijn gesticht.
De ochtenden en avonden beginnen hier al zodanig koud te worden dat er hier en daar stevig gestoookt wordt. In de bergdorpjes en gehuchten gebeurt dat nog met hout en ook wel kolen. De geur van de rook die uit de schoorstenen komt roept bij mij herinneringen terug aan een herfstvakantie in Luxemburg. De bedoeling was om er veel te gaan wandelen, maar het regende de hele week, het was ijskoud en wij moesten de kachel in ons huisje flink opstoken om het een beetje aangenaam te krijgen. Het rook toen precies zo als vandaag in de bergdorpen.
Na vanaf de "Camino duro" afgedaald te zijn in het dal kom ik toch op de oude route terecht en moet ik vele kilometers langs de betonnen afscheiding lopen. Maar het is zondag en daardoor is er maar weinig verkeer.
Aan het eind van de dag zal ik de Provincie Castilla y León verlaten, ik loop dan verder door Galicië. Er wordt hier geen Spaans gesproken maar Galicisch, een taal verwant aan het Portugees. Maar natuurlijk spreken ze als Spanjaarden ook Spaans als tweede taal.
Richting Galicië begint het landschap steeds groener te worden. In de dalen en tegen de hellingen zie ik grazige weiden met koeien! Er wordt hier veel veeteelt bedreven. Ik zie een boer met een tractor en gierwagen een weiland bemesten, het is zondag maar dat maakt hier in Spanje niemand wat uit. En gewoon spuiten, niks injecteren.

Ik moet ook nog even wat zeggen over de manier van lopen van de Aziaten, zou prachtig passen in de funny walk van 23 augustus.
Ze lopen zonder uitzondering met de voeten naar buiten zoals ook eenden doen. Daarbij drukken ze hun bekken naar voren en bij elke stap die ze zetten draaien ze afwisselend het linker of rechterdeel van hun lichaam naar voren. Ik heb het een aantal keren dat ik achter een Aziaat bestudeerd en het is altijd hetzelfde.

1. Rob en Ineke:
    2 oktober 2012
    Marius,ouwe doordouwer!Weer een mooie tocht en we zien het bijna voor ons,met zo'n beschrijving.
    Keep going!nog een paar dagen!
    Rob en Ineke
  2. Frans:
    2 oktober 2012
    Ik zie het weer zo voor me. Wij liepen ook de Camino Duro, de zware/moeilijke weg, die alleen aan het begin erg steil bleek maar de uitzichten en het tamme kastanjebos waren magnifiek. Een van de mooiste stukken. Doet Oostenrijks aan met de vele kleinschalige boerderijtjes. Alles komt weer in mijn herinering terug. Verhaal maar lekker Marius. Buen Camino voor het laatste stukje. Ben je de 100 km al gepasseerd?
  3. Dick en Elly vd Vaart:
    2 oktober 2012
    Ha die Marius, Geweldig zoals jij omschrijft wat je ziet en beleeft. Alsof we erbij zijn. Al doen we dat natuurlijk ook een beetje. Gisteravond op de golfbaan kwam jouw Mieke even kennismaken wat een leuke ontmoeting. Zij gaan bijna op weg om je in SdC te ontmoeten. Succes de laatste dagen we lopen nog een stukje met je mee (als het mag). Buen Camino!!

groetjes Elly en Dick
  4. John:
    2 oktober 2012
    Ha Marius nog een paar daagjes :-) , ben benieuwd naar je verhalen , ik kom pas vrijdag 12 Oktober terug van Australie dus daarna even tijd maken voor een biertje en een paar verhalen.

Ga zo door en spreek je volgende wel ergens.

gr uit Melbourne
  5. Jos.:
    Beste Marius,
    Interessant verhaal over het loopgedrag van de Aziaten.Hoe zou dit komen?
    Twee opties om gedurende de rest van je reis over na te denken:
    1 Aziaten hebben dit,als meesters in het copieeren, van Charly Chaplin overgenomen.
    2 Charly Chaplin was misschien van Aziatische bloede.
    Zet 'm op en tot spoedig.
    Groeten,
    Henny en Jos.
  6. Eric van Hoeve:
    2 oktober 2012
    Waarde Marius, Namens de 4 Drivers van heden morgen (twee zoekers en twee doorspelers) wens ik je nog alle goeds bij de laatste loodjes. Onze non playing wel drinking secretaris heeft beloofd tijdig naar SdC te vertrekken met feestelijk versierde platte wagen om aan de finish klaar te staan om je te ontvange. Tijdig vertrek is nog geen garantie dat hij ook tijdig aanwezig zal zijn, want hij neemt twee charmante dames mee, dus wij houden ons hart vast.De voorzitter plant een week om naar al je verhalen te luisteren; de penningmeester (wat een krent hebben we vandaag gemerkt, zeuren over de prijs van een flesje wijn!!) is aan het sparen.
    Nog even volhouden en dan CHAPEAU
  7. Martin:
    Hallo Marius,

Het afgelopen weekend in verband met een familiedag elders geweest. Je verhalen, belevenissen en en beschrijvingen over, in en van de gebieden waar je doorgekomen bent, weer met veel interesse gelezen. Ook je beschrijving van de emotionele momenten bij het Cruz de Ferro zijn indrukwekkend. Nog een aantal dagen en je kunt zeggen:"Het is volbracht".

Hr.gr.,
    Joke en Martin.
  8. Roland en Suzan:
    Hoi Pa,

Ik was op 30 sept. met Suzan een paar dagen in de Ardennen.
    Het toeval wil dat ik precies die dag dat jij beschrijft OOK aan die (herfst?)vakantie in Luxemburg heb moeten denken.
    De aanleiding was bij mij niet de geur van kolenbriketten (die ik me overigens nog heel goed kan herinneren) maar meer de kronkelende bergweggetjes.
    Ik weet nog hoe jij je druk kon maken over het feit dat er borden stonden "Max 80" en dat je dat op die wegen met geen mogelijk met de auto kon halen, haha.

Anyway, mooi verhaal weer en de dagen zijn inmiddels op 1 hand te tellen. Je kunt je alvast gaan voorbereiden op het einde van de Camino en je herintreden in het 'normale' leven.
    Ben benieuwd hoe je dat straks weer zal bevallen...
    Liefs van ons allemaal.
  9. Urslaaatje:
    4 oktober 2012
    Geweldig verhaal weer!!! Heerlijk om er 'zo' bij te zijn. Succes nog, deze laatste dagen!