De kop is eraf. Vrijdag 24 augustus 2012

25 augustus 2012 - Brantôme, Frankrijk

Als ik vanmorgen klokslag 6 uur (de kerkklok luidt) bij Le Sully vertrek is het nog aardedonker. Gelukkig heb ik de avond tevoren het begin van de etappe van vandaag verkend en hoef het eerste uur nog niet door het bos. Pas na zeven uur begint het licht te worden, tegelijkertijd gaat het ook licht regenen. Nee, het begint natuurlijlk water te regenen. Het is maar van korte duur, het blijft wel bewolkt en het is een stuk koeler dan gisteren toen het kwik nog 32 graden aangaf. Omdat ik de laatste paar weken eigenlijk te weinig kilometers had gemaakt was ik er niet helemaal gerust op of ik de dag zonder ongemakken door zou komen. Maar toen ik vanmorgen uit St. Saud vertrok had ik op elke schouder een Mieke zitten, het kon dus alleen maar goed gaan. Vanavond heb ik alweer een verkennende wandeling in Brantôme kunnen maken. Het is een prachtig stadje met veel historische gebouwen, de enorme Benedictijner abdij is nog onder Karel de Grote gebouwd. Het wemelt hier van de toeristen, een soort Valkenburg. De Franse scholen beginnen pas 5 september weer, dus veel ouders met kinderen. Ik zat op een mooi terras aan het water te eten met om mij heen een aantal jengelende kinderen, maar die waren nog erg jong, want het moet gezegd, de Fransen voeden hun kinderen keurig op. Het valt op hoe vaak ze het jonge spul corrigeren.
De route vandaag was redelijk saai, gelukkig zijn de Franse plattelandbewoners bijna allemaal mijn vrienden. Als ze zich niet in of achter hun huis schuil houden spreek ik ze aan. Ook als ik zeker weet dat ik op de goede weg ben vraag ik toch naar de bekende weg. Soms mondt dat uit in een leuk gesprek, al zijn ze hier moeilijk te verstaan, vooral de oude generatie spreekt Occitaans.
Wat mij gedurende de dag opvalt is dat ik geen andere wandelaars tegenkom, ik kom alleen mezelf zo af en toe tegen.
Bij aankomst in Brantôme handhaaf ik onze oude gewoonte: eerst een pilsje.
Er zijn hier trouwens veel Nederlanders. Duur kan het dus niet zijn.
Op het terras geniet ik van de foie gras, de canard magret en de sabayon met rode vruchten. Het leven van een pelgrim hoeft niet altijd sober te zijn, bovendien is er het besef dat het na Montreal du Gers allemaal een stuk minder wordt.
Voor het slapen gaan zal ik de schaar weer ter hand nemen. Morgen maar 27 kilometer, ik vertrek een uurtje later, ook al vanwege het laat licht worden.
Bij de wandeling door Brantôme zie ik een aanduiding hoeveel km. ik nog moet, het zijn er meer dan ik dacht, de foto laat het duidelijk zien. Mijn vriend Fred Schrijen uit Heerlen schreef op mijn blog dat hij in Brantôme had gelogeerd in de Moulin d'Abbaye, ook daarvan heb ik een foto geplaatst. En nu slapen!

1. Hedwig:
    25 augustus 2012
    Lieve Marius, je gaat goed!! Enjoy!!
  2. Charlotte & Peter:
    Hi Marius,
    Foie gras, canard margret en sabayon klinkt idd niet slecht voor een pelgrim maar je hebt het ook verdiend!! Geniet ze!
  3. Roland en Suzan:
    Hey pa,
    De woordgrapjes zijn weer rijkelijk aanwezig, zie ik.
    Ik ga ze met plezier volgen...
  4. Jacqueline Rademakers:
    Hoi Marius,
    Goeie start, je kunt het!! Grt. Harry, Jacqueline.
  5. Angelique Roelofs:
    25 augustus 2012
    Wat een geweldige verhalen schrijft u nu al! Wij volgen u op de voet! Succes!
  6. Urslaaatje:
    25 augustus 2012
    Heerlijk om te lezen, Succes!!!!!
  7. Mariolijn:
    25 augustus 2012
    Dag Marius! Hatte dir noch ein Abschiedsmail geschickt mit den besten Wünschen für dein Unternehmen, bin mir jedoch nicht sicher, ob du es erhalten hast. Wie ich soeben gelesen habe, bist du also bereits fest unterwegs und es gibt bereits nette Eindrücke. Ich bin mir sicher, es werden noch viele folgen. Ich werde die nächsten Wochen "sicher" öfter deinen reislogger verfolgen, um am laufenden zu bleiben. Ich wünsche dir weiterhin "stramme Wadeln" und Spaß, auch für mich eine Herausforderung mich lesend mit Holländisch zu beschäftigen. Alsdann, weiterhin einen guten Schritt und "pfiat di"von deiner kleinen Schwester.
  8. Dieneke:
    25 augustus 2012
    Wat een geestig reisverslag, je bent goed op weg Marius, een echte sportieve prestatie. Erg leuk om te volgen!

x Peer en Dien
  9. Anke:
    25 augustus 2012
    je zou een boek moeten uitgeven, je schrijft heel erg lekker....en ik zou het meteen kopen!!
  10. Joke Tolsma:
    26 augustus 2012
    Hallo Marius,Goede start gemaakt!Het gaat natuurlijk goed met zo'n voorbereiding! Het lijkt hier thuis toch wel zo goed te gaan dat ik straks wel weg kan gaan. Als ik jouw verhaal lees, wil ik ook gelijk weg! Veel plezier verder!