Een nieuw begin, Roncevalles - 10 september 2012

11 september 2012 - Roncesvalles, Spanje

Vandaag lijkt het of de Camino voor mij echt begonnen is. Vanmorgen om kwart voor zeven op pad gegaan, er moest toch wel even wat gepresteerd worden en elk uurtje in de morgen hoef je ´s middags niet meer te doen. Voordeel was wel dat het niet zo heet was, het weer was mooi en het was met al dat klimmen en dalen best te doen. De eerste 6 kilometers uit Saint-Jean-Pied-de-Port gingen écht steil omhoog. In het begin vroeg ik mij nog wel eens af of ik überhaupt ooit boven zou komen. In het eerste uur zag ik een hoop mensen voorbijgaan, dat waren de échte lopers die ik verder daarna ook niet tegen kom. Sommigen van hen lopen letterlijk met de handen in de zakken fluitend een berg op terwijl ik mij omhoog worstel. Je moet het maar vergelijken met de Tour de France, in de bergetappes zie je renners die lachend een berg op fietsen, de knechten komen soms zelfs na het sluiten van de tijdcontrole binnen. Nou, met enige trots kan ik vermelden dat ik maar een uur op het schema uit het boekje heb hoeven toegeven en dat is hoofdzakelijk gekomen door de rustpauzes. De tocht was werkelijk een belevenis, de adembenemende uitzichten zijn niet te beschrijven, ik heb een aantal foto´s gemaakt waarvan ik hoop dat ze een beetje een beeld geven hoe mooi dat het was en is. Na de eerste steile kilometers bleef het wel omhoog gaan maar was de overbrugging van de hoogteverschillen veel minder zwaar. Een behoorlijk aantal mensen die wat al te voortvarend van start waren gegaaan haalde ik tijdens de klim één voor één weer in. Op enige moment ontwaarde ik een jong stel van net 24 jaar (heb ik gevraagd) dat met hun kindje van 11 maanden! onderweg is naar Santiago de Compostela. Zij droeg het kindje in een draagdoek op haar borst, de jongeman/vader droeg een rugzak die overigens ook niet deed vermoeden dat daar voldoende luiers en babyvoeding in vervoerd werden. Wat kan je op jonge leeftijd nog heerlijk onbezorgd zijn, dacht ik. Ik vroeg hun wat  hen motiveerde deze tocht te maken en hun antwoord was dat ze hun tijd liever aan de Camino besteedden dan op hun flatje in Bath, Engeland te zitten. Goed punt. Een ander uiterste was de "oudere " heer uit Texas die samen met zijn dochter de Camino loopt. Hij bleek bij navraag de respectabele leeftijd van 84 jaar te hebben, ik heb hem later in de middag in Roncevalles binnen zien komen, hij zag er niet uit of hij geleden had.

Op de hellingen van de bergen waar ik overheen gelopen ben wemelt het van de schapen, ik denk dat ik minstens 20 verschillende kuddes gespot heb. Ook liepen er paarden te grazen met een bel om hun nek. Ik had dat al bij koeien en schapen gezien, maar nog nooit bij een paard.

De afdaling ná de top was bijna recht naar beneden over een afstand van bijna 4 kilometer, het betekende een enorme aanslag op de kniegewrichten en de dijbeenspieren. Maar aan alles komt een eind, ook aan deze door mij toch wel een beetje gevreesde etappe. Bij aankomst in Roncevalles kon ik mij melden in een enorm voormalig klooster. Het is door het St. Jacobsgenootschap geadopteerd en prachtig verbouwd, door het hele gebouw zijn kamers zonder deur gecreëerd, in elke kamer staan 4 bedden, twee beneden, twee boven. Gelukkig heb ik een benedenbed, wij hebben allemaal onze eigen locker. De toiletten en doucheruimtes zijn splinternieuw, alles is schoon. Er werken  Nederlandse hosptaleros, maar het merendeel van de ca 350 gasten die hier vannacht slapen is van een andere nationaliteit, ik heb vandaag al van alles voorbij zien komen, Fransen, Ieren, Engelsen, Duitsers, Zwitsers, Spanjaarden, Portugezen, Italianen , één Koreaan, één Japanner, 5 Nederlanders, Amerikanen, Canadezen. Maar omdat ik ze niet allemaal gesproken heb kan het zijn dat ik een nationaliteit heb overgeslagen. Vanavond eten we buiten de  deur, er zijn om de hoek twee restaurants, één daarvan is lokatie geweest voor opnames van de film "The way". Ik hem zelf nog niet gezien maar toch in dit restaurant gereserveerd, zodat ik later bij terugkomst als ik de film alsnog bekijk wat herkenningspunten heb.

Morgen schijnt er weersverandering op komst te zijn, ik heb tot nu toe nog maar twee keer regen gehad maar zou het niet erg vinden als ik daar ook de komende tijd van verschoond blijf.

1. Angelique Roelofs:
    10 september 2012
    Wat een belevenissen weer! Ik betrap mezelf erop dat ik echt zit te wachten op het volgende verhaal. Erg boeiend! Heel veel succes!
  2. Frans:
    10 september 2012
    Geweldig Marius. Goed gedaan om de etappe in een keer te doen en zoals je ziet het is te doen. Wat mooi dat je de Pyreneeën met goed weer hebt kunnen lopen. Daarvoor zou ikzelf nog wel weer een keer terug willen.(En wat let me eigenlijk....)
    Het ga je verder goed. Je zult zien het Buen Camino is niet meer weg te bannen en dat is prima. Buen Camino!!
  3. Hedwig:
    10 september 2012
    Wauw Marius! Wat een prachtig verslag weer! Ik heb de Film The Way! Je kunt hem lenen als je weer terug bent. ( vraag je buurvrouw, dan neem ik hem een keer mee ) Echt Marius.... geniet, geniet, geniet!!!!!! Enne..... ze kijkt van boven op jou neer!
  4. Anke:
    10 september 2012
    Geweldig weer, het verhaal en wat je allemaal meemaakt. Ik ben ECHT géén loper, maar zou haast zin krijgen om dit ook eens te doen!!
  5. Charlotte & Peter:
    10 september 2012
    Je tocht was al indrukwekkend, maar de superlatieven stapelen zich op. Echt super knap van je! Take care!
  6. Eric van Hoeve:
    10 september 2012
    Klasse Marius! Ik heb weer genoten van je reisverhalen. Zet em op.Ook hier slaat morgen het weer om. Nog veel sterkte.Hart. groet.
    Driver Eric (van dat sms-je)
  7. Rikie:
    Hallo Marius
    Heb van Nia je weblogadres gekregen en ben nu druk om al je ervaringen te lezen. Ga het nu regelmatig bijhouden, veel devotie en als je zo hoog op de bergen dicht bij O>L>Heer bent doe hem dan een goeiedag van mij. Lieve groet
  8. Rob en Ineke:
    11 september 2012
    Het is effe een eind lopen,maar dan zie je ook wat!
    Indrukwekkende beelden en verhalen!
    Sterkte
    Rob en Ineke
  9. Jacqueline Rademakers:
    11 september 2012
    Hoi Marius, wij zijn weer terug uit Polen.Fijn gehad. Alles goed met je? We gaan je verhalen weer volgen. Veel succes. Harry, Jacqueline.
  10. Marianne:
    Marius,

Wat een geweldige verhalen, maar weet je zeker dat het een paard was en geen ezel!!! Ga zo door, succes.

Liefs Marianne
  11. Martin:
    Hallo Marius,

Je laatste 3 reisverslagen achter elkaar gelezen! Prachtig, zoals je de streek waar je door komt, beschrijft. Je fysieke en mentale kracht is bewonderenswaardig. Dat je bovendien emotie toont, maakt je groot.

Hr.gr.,
    Joke en Martin.
  12. Edith:
    11 september 2012
    Hola Marius, met veel plezier lees ik regelmatig je reisverslagen,
    Ik heb veel respect voor je en wens je nog vele leuke momenten en goeie voortzetting van El Camino !.groet, Edith
  13. Roland en Suzan:
    12 september 2012
    "Maar omdat ik ze niet allemaal gesproken heb kan het zijn dat ik een nationaliteit heb overgeslagen. "

Dat valt me een beetje van je tegen, pa ;-)
    Jij bent volgens mij hard op weg om een personage te worden in 1 van jouw eigen favoriete grappen:
    "....Op het Sint Pietersplein in Rome vraagt een van de omstanders aan mij: Wie is toch die oude man in die witte jurk, die naast Marius staat?" ;-)

Volgens IMDB.com:
    The Way (2010)
    (cijfer 7.3, dus geen slechte film)
    "A father heads overseas to recover the body of his estranged son who died while traveling the "El camino de Santiago," and decides to take the pilgrimage himself. "

Ik download hem wel voor je, en anders kun je hem lenen van Hedwig.